Regler Bævermesterskap 2010
Reglene skal underskrives av alle utøvere før start. Endringer må være klarlagt før første øvelse
1: Aking på tykke for tykke
Poeng seier: 10 andreplass 7 tredjeplass: 5 fjerde: 2 femte: 1
Den tykke som er på vinnerteamet får 5 bonus poeng for seier og 3 for andreplass.
Før konkurransen velger alle deltagere 1 tykk som de skal ake på. Det kan ikke byttes tjukkas når starten har gått. Alle utøvere må stille opp som tjukkas. Hvis dette brytes blir utøveren lagt nederst i ei mølje og snøbasa noe inne i helvete i 90 sekunder.
Startrekkefølgen skal trekkes. Startnr 5 skal ta tiden på de 3 første, og start nr 1 skal ta tiden på resten av feltet.
Tykkas (utvalgt tykkas) skal ligge vannrett på akebrett. Tykkas (utøveren) kan ligge eller sitte på tykkas (utvalgt tykkas). Disse skal til enhver tid være i kontakt, og utvalgt tykkas skal til enhver tid være i kontakt med brettet. Blir denne regelen brutt skal de starte på nytt på stedet der kontakt ble brutt. Vegard M er hoveddommer på brutt kontakt. Når Vegard skal ake er Cato hoveddommer.
Det er kun tid som avgjør resultatet. Ved lik tid blir det omkjøring. Tid blir målt i sekunder og tideler.
De utøvere som ikke fullfører øvelsen blir lagt nederst i ei mølje (både tjukass og tjukass) og snøbasa med middels intensitet i 40 sekunder. Dette gjelder også de som velger å stå over konkurransen
Hvis utvalgt tjukkas velger å sabotere sin overtjukkas, kan intet gjøres. Men Overtjukkas står fritt til å reagere med en mann til mann snøbasing. Utvalg tjukkas kan forsvare seg og snøbasa overtjukkasen. Velg tjukkas med omhu!
Det er ikke lov med bestikkelser av tjukkaser. Blir dette avdekket blir utøver lagt nederst i mølje, og snøbasa noe så inne helvete i 120 sekunder.
Kråkkert
Bana: Det skal trekkes ut 3 utøvere som stikker bana. Bana skal inneholde 4 buer på hver banehalvdel og et kryss i midten. De 3 utøverene står fritt til å velge trase for bana. De som klager på bana vil bli lagt nederst i ei mølje. Mølja skal være i løs snø
Puljer: Det skal trekkes 3 puljer. Den som trekkes først får første farge og starter først. Det trekkes først enere, så toere etc..
Dommer: Ener i hver pulje blir utnevnt som hoveddommere. Pulje 1 dømmes av ener i pulje 3. Pulje 2 dømmes av ener i Pulje 1 og Pulje 3 dømmes av ener i Pulje 2.( se sluttspill for sluttspill dommere)
Unntak: Hvis Bjørn og Kyrre velges som enere, vil 2ere bli utnevnt som hoveddommer fra den pulja.
Dommerutvalg: Alle hoveddommere blir utnevnt i et dommerutvalg. Utvalget skal behandle klager, tvister og situasjoner. Det finnes 2 utfall av klage: Det blir omspill eller mølje. Ved mølje skal klageren legges nederst i ei mølje i løssnø.
Klager: Alle klager skal leveres skriftlig innen 3 minutter etter kamp. Klageren og evt involverte kan bli innehentet til avhør av dommerutvalget. Ved muntlig klaging på dommer underveis (munnhuggeri) kan klageren bli utvist i opptil 3 slag. Påpeking av fakta er ikke munnhuggeri, men hvis klageren opptrer truende, usakelig og hissig står dommeren fritt til å gi utvisning.
Sluttspill: De tre vinnere møtes i finale. Tre toere i taper finale. treere er ute av konkurransen og blir utnevnt som dommere i sluttspillet. Bjørn og Kyrre kan dømme finale.
Vinner av finale får 10 poeng toer 7 poeng treer 5 poeng. Taperfinale: 1 plass 3 poeng 2 plass: 2 poeng 3 plass 1 poeng.
Regler for slag
Føring er strengt forbudt og blir belønnet med utvisning i 1 slag og kula flyttes tilbake. Man skal kun bruke kortsiden av køllebladet. Det regnes som et slag når kula har skiftet posisjon. Triller kula tilbake i startposisjon er slaget ikke fullført. Dvs man kan touche kula uten å få et slag. Ved 2 touch uten gyldig slag, får du 1 slags utvisning. Ved totalt 3 utvisninger for touch får du en 5 slags utvisning.
Kula til utøver er aktiv under utvisninger.
Røver:
Du blir røver når du har fullført løypa, slått på pinnen og kommet igjennom 2 forenstående bøyer. Du får ikke ekstraslag når du har blitt røver. (dvs alle slag fra da du har vært på pinnen)
Når du har truffet en kule som røver kan du slå den på pinnen. Du har tre korte og 3 lang slag. Over kølle-lengde regnes som langt slag. Unntak: har du brukt dine korte slag og det er under en kølle-lengde til pinnen – kan du allikevel klistre kula pinnen og heve kølla over hodet.
Røver står fritt til å velge hvem man jakter på. Man kan fritt velge å slå bort konkurrenter uti viota.
Utover disse reglene er det opptil dommer og dommerutvalg og dømme etter skjønn.
Publikum
Publikum kan utøve usportslig aktivitet via munnhuggeri og piping, men skal holde seg unna fielden (bana). De kan heller ikke kaste gjennstander inn på bana. Ved brudd her kan de bli bortvist og satt til fyringsvakt av hoveddommer.
VEDSTIKKE-KASTING
Samme startpulje og dommeroppsett som kråkkert.
Man velger en vedkubbe før start som merkes. Man kan ikke bytte vedkubbe under konkurransen.
Dommer lager startstrek og målpunkt.
Ved måling skal hele dommerutvalget kobles inn hvis utøveren(e) sår tvil om hoveddommers bedømmelse. Ved fortsatt klaging og drittslengig etter utvalgets avgjørelse blir klageren lagt nederst i ei mølje ( på hard bakke)
Det blir samme sluttspill oppsett som kråkkert og samme poeng-giving.
Inneøvelser:
5 kort:
Samme pulje som kråkkert/stikke samme dommer. Første mann til 5 seiere vinner pulja. Her blir det kun finalepulje.
Man må følge farge. Har du ikke farge må du legge på et annet kort (dødt kort). Det skal trekkes om hvem som starter. Andre spill starter vinner av foregående spill.
Seier i finalepulja gir 5 poeng 3 for sølv og 2 for bronse.
Korttriks/party-triks
Her skal alle være dommere og gi poeng fra 1 til 10. høyeste og to laveste blir strøket.
Ved uavgjort blir det uavgjort.
Ikke sluttspill – kun hovedpulje.
Totaltsammendraget:
Når alle poeng for dagen legges sammen får vi en vinner av BM 2010. Ved uavgjort skal det avgjøres med rorbu-historier. Samme poeng system som kort/party triks. Dette gjelder kun kniving og pallplasser.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar